ژوئن 09 2021 0دیدگاه

همه چیز در مورد کابل کواکسیال

کابل کواکسیال که معمولاً به کابل های “کواکس” نیز معروفند، نوعی کابل برق سنگین هستند که در انواع کاربرد های انتقال سیگنال رادیوفرکانسی (RF) استفاده می شود.

در مطالب قبلی شما را با کانکتور کابل کواکسیال اشنا کردیم. در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص این نوع کابل ها اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

کابل کواکسیال چیست؟

مطمئنا اکثر مردم در مورد کابل کواکسیال یا کابل RG-59 شنیده اند و یا می دانند برای چیست و چه کاربردی دارد. حتی امکان دارد که اسم مستعار آن به نام کواکس یا نام های اختصاری RG-6  یا کابل RG-59 را زیاد شنیده باشید.

کابل کواکسیال نوع خیلی رایج از کابل انتقال داده های محافظت شده می باشد که از دو رسانا ساخته شده است و به طور هم محور جهت دار شده اند اما توسط یک لایه عایق از هم جدا شده اند. اجزای درون کابل کواکسیال به طور جزیی در زیر توضیح داده می شود:

هسته کابل کواکسیال شامل سیمی فلزی می باشد که اولین رسانای مود در سیم است. این هسته با یک لایه از عایق ضد برق غیر رسانا پوشیده شده است که دور خود این عایق با تور فلزی، فویل و یا قطیان پوشیده شده است.

قیطان رسانای دوم این سیم می باشد. در آخر کل سیم در جلد خارجی محافظی یا پوششی پیچیده شده است که همه چیز را کنار هم نگه می دارد.

این کابل ها در اطراف ما هستند و از ابتدای قرن بیستم تاکنون وجود داشته اند. آنها کاربرد های مهمی در تلفن، کابل و اینترنت دارند که باعث می شود همه جا در خانه ها و محل کار مردم حضور داشته باشند.

فناوری کابل های کواکس به طور مداوم در حال پیشرفت است. به همین ترتیب، به خاطر سپردن هر نوع کابل کواکس موجود ممکن است دشوار باشد.

همانطور که می دانید، هدف کابل های کواکسیال انتقال سیگنال های الکتریکی از یک دستگاه، جز یا سیستم به سیستم دیگر است. کابل های کواکس به دلیل ساخت سنگین کاملاً قابل تشخیص هستند.

بعلاوه، این امر آنها را به یکی از بادوام ترین انواع کابلهای مورد استفاده در عملیات انتقال فرکانس رادیویی تبدیل می کند. نام “کواکسیال” از محور مشترک دو هادی کابل گرفته شده است.

کابل کواکسیالکاربرد کابل کواکسیال

این سوال واقعا به جاست! کواکس طراحی شده است تا سیگنال هایی با فرکانس بالا را حمل کند و از آن سیگنال ها در برابر اینترفرنس های الکترو مغناطیسی (EMI) محافظت کند.

بیشتر مردم شاید با سرویس کابل تلویزیون (CATV)  سر کار داشته باشند و یا احتمالا خیلی دوست دار این نیستند که خاطرات به هم پیچیدن و درست کردن پشت تلویزیون را امتحان کنند و آخر کابل را به خروجی روی دیوار و به پشت تنظیمات تلویزیون وصل کنند.

اما جالب توجه است که این نوع کابل ها در بسیاری از دیگر تجهیزات پیدا می شوند مانند رسانه های رادیو تبلیغاتی، رادیو آماتوری، سیستم های کابل زیر دریا، دوربین مدار بسته (CCTV)، تجهیزات ویدیویی خانه و نرم افزارهای اترنت پهن باند.

RG در کابل کواکسیال مدل RG-6 و یا کابل  RG-59 برای چیست؟

لابد پاسخ شما این خواهد بود که شاید به معنی این است که خیلی خوب هستند و یا این نوع کابل RG-59  یا RG-6 سرعت بیشتری دارند و یا شایدم مربوط به گروه های راک استار باشد؟ مطمئنا هیچ کدام از این ها پاسخ درست نخواهد بود. بلکه کاشف به عمل آمده است RG  کوتاه شده عبارت  RADIO GUIDEبه معنی راهنمایی رادیویی می باشد. ریشه این عبارت به زمان جنگ دوم جهانی بر می گردد. در آن زمان نیروهای نظامی از کابل کواکس خیلی زیاد استفاده می کردند و دسته ای استاندارد ها را توسعه دادند تا درجات مختلف و برنامه های خود را توسعه دهند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
کابل RG59

این عبارت طوری همه گیر شده که حتی امروزه شهروندان و مردم در سرتاسر دنیا این کابل را با عبارت RG  و اعداد واقعی کنار آن می شناسند. در واقع قابل توجه است بدانید که این عبارات امروزه در ارتش منسوخ شده اند و امروزه از محافظ های ویژه ای به نام MIL-C-17 استفاده می شود.

عملکرد کابل کواکسیال

برای اینکه بفهمیم کابل های کواکس چگونه کار می کنند، ابتدا باید با چهار لایه مختلف آن آشنا شویم.

کابل دارای یک رسانای مرکزی است که به طور معمول از مس ساخته می شود. این رسانا فیلم و داده را انتقال می دهد.

در اطراف هادی مرکز یک عایق دی الکتریک پلاستیکی قرار دارد که از کاهش سیگنال جلوگیری کرده و کاهش EMI را تسهیل می کند. همچنین عایق بندی ایجاد می کند و باعث ایجاد فاصله بین هادی هسته و لایه های خارجی می شود.

یک شبکه بافته شده مسی کابل را از انتقال EMI و رادیو محافظت می کند.

پوشش خارجی پلاستیک از آسیب رسیدن به لایه های داخلی جلوگیری می کند.

کابل های کواکسیال دارای لایه های متمرکز از رساناهای الکتریکی و مواد عایق هستند. این ساختار تضمین می کند که سیگنال ها در داخل کابل بسته شده اند و از تداخل صدای الکتریکی با سیگنال جلوگیری می کند.

لایه رسانای مرکزی یک سیم رسانای نازک، مس جامد یا بافته است. یک لایه دی الکتریک، متشکل از یک ماده عایق با مشخصات الکتریکی بسیار مشخص، سیم را احاطه کرده است. سپس یک لایه محافظ لایه دی الکتریک را با فویل فلزی یا مش مسی بافته احاطه می کند.

کل مجموعه در یک روکش عایق پیچیده شده است. لایه محافظ فلزی بیرونی کابل کواکسیال به طور معمول در اتصال دهنده ها در هر دو انتها برای محافظت از سیگنال ها و به عنوان محلی برای پخش شدن سیگنال های تداخل سرگردان، متصل می شود.

کلید طراحی کابل کواکسیال کنترل دقیق ابعاد و مواد کابل است. آنها با هم تضمین می کنند که امپدانس مشخصه کابل مقدار ثابتی به خود می گیرد. سیگنال های فرکانس بالا تا حدی در عدم تطابق امپدانس منعکس می شوند و باعث خطا می شوند.

امپدانس مشخصه نسبت به فرکانس سیگنال حساس است. بیش از 1 گیگاهرتز، سازنده کابل باید از یک دی الکتریک استفاده کند که سیگنال را بیش از حد تضعیف نکند یا امپدانس مشخصه را به گونه ای تغییر دهد که بازتاب سیگنال ایجاد کند.

ویژگی های الکتریکی کواکس وابسته به برنامه و برای عملکرد خوب بسیار مهم است. دو امپدانس مشخصه استاندارد 50 اهم است که در محیط های قدرت متوسط ​​استفاده می شود و 75 اهم که برای اتصال به آنتن ها و تاسیسات مسکونی معمول است.

ستاندارد ها

امپدانس بیشتر مشخصات کواکسیال 50، 52، 75 یا 93 اهم است. به دلیل استفاده گسترده در صنعت تلویزیون کابلی، کابل های RG 6 با سپرهای دو یا چهار و امپدانس 75 اهم به عنوان یک استاندارد عملا برای بسیاری از صنایع تبدیل شده است. تقریباً 50 استاندارد متمایز برای کابل کواکسیال وجود دارد که اغلب برای موارد خاص استفاده در رادیو آماتور یا تلویزیون کابلی کم ضرر طراحی شده است. نمونه های دیگر شامل RG 59/U است که برای انتقال سیگنال پهن باند از سیستم های تلویزیون مدار بسته یا RG 214/U u برای انتقال سیگنال با فرکانس بالا استفاده می شود.

محدوده اتصال دهنده ها از اتصالات ساده مورد استفاده در سیستم های تلویزیون کابلی تا ترکیب پیچیده چندین پیوند نازک کواکسی، مخلوط با قدرت و سایر اتصالات سیگنال، در بدنه های نیمه سفارشی قرار دارد. اینها معمولاً در الکترونیک نظامی و هواپیما یافت می شوند.

بسته به ساختار داخلی و استفاده مورد نظر از کابل کواکسیال، سختی مکانیکی می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، کابل های قدرت بالا اغلب با عایق ضخیم ساخته می شوند و بسیار سفت هستند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
تفاوت کابل های کواکسیال با یکدیگر

برخی از کابل ها عمداً با سیمهای ضخیم مرکزی ساخته شده اند و در نتیجه در برابر اثرات پوستی مقاومت می کنند. این از سیگنالهای فرکانس بالا که بر روی سطح هادی حرکت می کنند ناشی می شود، نه در سراسر. اگر هادی مرکزی بزرگتر باشد، منجر به ایجاد یک کابل سفت با تلفات کم در هر متر می شود.

مسائل تداخل

کابل های کواکسیال می توانند انواع مختلفی از تداخل را تجربه کنند. نشت سیگنال زمانی اتفاق می افتد که میدان الکترومغناطیسی از محافظ خارج کابل عبور می کند. در موارد دیگر، سیگنال خارجی می تواند از طریق عایق نشت کند.

خطوط مستقیم به برج های پخش رادیویی تجاری کمترین نشتی و تداخل را دارند زیرا این کابل ها دارای پوشش های صاف و رسانا با شکافهای کمی هستند. تداخل در راکتورهای هسته ای بسیار مهم است، جایی که محافظت خاصی مورد نیاز است.

کابل کواکسیالاجزای اصلی کابل کواکسیال

دلیل اصلی موفقیت کابل کواکس طراحی محافظت شده و لایه ای آن است. کابل برق معمولی را در نظر بگیرید، درون آن یک یا چند سیم وظیفه عبور جریان های الکتریکی را دارند. در مقابل، یک کابل کواکس سیگنال های فرکانس رادیویی (RF) را عبور می دهد، که به صورت امواج الکترومغناطیسی عرضی ظاهر می شود.

درون یک کابل کواکسیال یک کابل رسانای داخلی ساخته شده از مس وجود دارد. این کابل توسط یک لایه دی الکتریک پلاستیکی سبک یا عامل عایق احاطه شده است. عایق، به نوبه خود، توسط یک شبکه سبک وزن بافته شده محافظت می شود. علاوه بر این، کل گروه لایه ها توسط یک روکش عایق محافظ خارجی پوشانده شده است.

علاوه بر این، همین طراحی همان چیزی است که به یک کابل کواکس اجازه می دهد بدون تداخل در میدان های الکترومغناطیسی خارجی، با موفقیت عمل کند. نه تنها این، بلکه عوامل استرس زای محیطی نیز از بین می روند. نتیجه یک کابل انتقال بسیار بادوام است که قادر به انتقال سیگنال های با فرکانس بالا است.

کابل کواکسیالیک کابل کواکس سرعت انتقال 10 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. آنها همچنین دارای ظرفیت انتقال 80 برابر بیشتر از کابل های جفت پیچ خورده هستند.

قسمتهای مختلف کابل کواکسیال در زیر آورده شده است:

  • هادی مرکز: معمولاً از فولاد روکش دار مسی ساخته می شود.
  • پیوند هادی مرکزی: که در آن استفاده از پلیمر باعث شده تا از ورود رطوبت جلوگیری می کند.
  • دی الکتریک: ساخته شده از پلی اتیلن برای یک فوم سلول بسته VP بالا.
  • اولین هادی خارجی: یک نوار آلومینیومی پلیمر با هسته دی الکتریک پیوند خورده و یک محافظ ایجاد می کند.
  • هادی بیرونی دوم: یک نوار آلومینیومی پلیمر دوم در ساخت سه روکش و چهار محافظ استفاده می شود. این امر جداسازی محافظ HF را قبل و بعد از خم شدن تسهیل می کند.
  • هادی بیرونی سوم: همان کاربرد بالا
  • هادی بیرونی چهارم: در محیطی با سر و صدای زیاد RF، از یک تار آلومینیوم AWG 34/36 دیگر در ساخت سپرهای چهارتایی استفاده می شود تا جداسازی محافظ LF را تسهیل کند.
  • محافظ: ماده محافظ باید در برابر خوردگی مقاوم باشد.
  • داخل: از ورود رطوبت با استفاده از مواد غیر قطره ای جلوگیری می کند.
  • لایه زیرین: ترکیبی روان که می تواند پارگی های روکش را ببندد.
  • روکش: ساخته شده از PE یا PVC، یک روکش بیرونی پایدار UV از هسته رسانا در حین نصب و بعد از آن محافظت می کند.
  • انتقال دهنده ضروری: یک عضو پشتیبانی ساخته شده از سیم فولاد کربن گالوانیزه است که از طریق یک وب جدا شونده به کابل متصل می شود.
حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
کاربردهای کابل RG59

انواع کابل کواکس و کاربردهای هر یک

بیایید به انواع مختلف کابل های کواکس موجود نگاهی بیاندازیم. ما همچنین کاربردی هر نوع را پوشش خواهیم داد، بنابراین شما می توانید یکی از موارد مناسب را در تنظیمات شبکه خود انتخاب کنید.

  1. کابل کواکسیال هارد لاین

این نوع کابل کواکسیال متداول ترین نوع کابل کواکس در کاربردهایی که به قدرت سیگنال بالا نیاز دارند می باشد.

ضخامت این کابل ها معمولاً در حدود 0.5 اینچ تا 1.75 است که قطر آنها را نسبت به انواع دیگر کابل کواکسیال بزرگتر می کند.

آنها یک سیم رسانای مرکزی دارند که از موادی مانند نقره، مس، آلومینیوم یا فولاد ساخته شده است. برخی از کابل های هارد لاین نیتروژن تحت فشار را برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ادغام می کنند.

از کابل های کواکسیال هارد لاین به طور معمول در انتقال دیتا های تلویزیون کابلی استفاده می شود. یکی از این کابل ها توانایی انتقال صدها کانال تلویزیونی کابلی را دارد. علاوه بر این، آنها همچنین در خطوط تلفن و اینترنت استفاده می شوند.

  1. کابل کواکسیال RG 6

RG 6 کابل کواکسیال دیگری است که به طور گسترده در محیط اطراف ما یافت می شود. “RG” در نام خود مخفف “راهنمای رادیویی” است، در حالی که این عدد به قطر کابل اشاره دارد. در این حالت، “6” نشان می دهد که قطر کابل 06/0 است. به کابل های RG 6 کابل RF (فرکانس رادیویی) نیز گفته می شود.

یکی از دلایل محبوبیت RG 6 این است که تمایل دارد هادی های بزرگتری داشته باشد. این باعث بهبود کیفیت سیگنال می شود.

از آنجا که آنها محافظ منحصر به فردی دارند و به عایق دی الکتریک ضخیم تری مجهز هستند، بنابراین بهتر می توانند سیگنال های سطح گیگاهرتز را در خود جای دهند. بعلاوه، برخی از کابلهای RG 6 ضد آب هستند. RG 6 به دلیل نازکی که دارد به راحتی در سقف و دیوار نصب می شود.

این چیزی است که این کابل را برای انتقال تلویزیون کابلی و اینترنت باند پهن ایده آل می کند و همچنین دلیل اینکه به راحتی در خانه ها یافت می شوند. RG 6 کابل مناسبی برای استفاده در سیستم های سرگرمی هم در محیط های مسکونی و هم نهادهای تجاری است.

  1. کابل کواکسیال RG 11

مشابه RG 6، RG 11 کابلی است که دارای امپدانس 75 اهم است. ضخیم تر از RG 6 است، اما بیشتر برای برنامه های کاربردی در ماهواره، تلویزیون یا تلویزیون کابلی استفاده می شود.

اگرچه انعطاف پذیری کمتری نسبت به RG 6 دارد، اما سود کمتری دارد.

بیشتر اینکه، نتیجه این است که سیگنال بالاتری به گیرنده تحویل داده می شود. بنابراین، کابل های کواکسیال RG 11 برای استفاده در کاربردهای مسافت طولانی ایده آل هستند.

آنها همچنین برای اتصال HDTV عالی هستند زیرا دارای سنجش بالاتری هستند.

  1. کابل کواکسیال RG 59

مشابه RG 6، RG 59 در بسیاری از برنامه های ویدیویی داخلی یافت می شود. مشخصه آن رسانای مرکزی نسبتاً نازک تری است که به شما امکان می دهد در انتقال فرکانس پایین و مدت زمان کوتاه کارآمدتر باشد.

  1. 5. کابل سه محوری

کابل کواکسیال سه محوری (که به آن “تریاکس” نیز گفته می شود) با یک محافظ اضافی به شکل یک نوار مسی مشخص می شود. از آنجا که این نوار بافته شده است، از عناصر رسانای داخلی کابل در برابر سر و صدای میدان خازنی و جریان های حلقه زمین محافظت می کند.

علاوه بر این، از آنجا که کابل سه محوری پهنای باند و رد تداخل بیشتری را ارائه می دهد، برای استفاده در برنامه هایی که ممکن است نیروهای الکترومغناطیسی قوی تداخل ایجاد کنند، ایده آل است.

برای خرید بهترین انواع کابل کواکسیال با کارشناسان ما با شماره ۰۲۱۳۳۹۹۳۷۳۴در تماس باشید.

modir

Write a Reply or Comment

5 × یک =